Är det dags att byta kontor? Att flytta till ett nytt kontor är ett spännande projekt, men det finns många saker att tänka på vid en företagsflytt. Det krävs mycket planering och en rad punkter som behöver bockas av i förväg. Ta del av fem tips som gör det enklare för dig att planera hela processen – så att flytten inte blir ett lika hektiskt moment. Läs även mer om vanliga frågor och svar kring flytt.
När du ska flytta kontor är det bra att vara väl förberedd och att börja planera i god tid. Då sparar du både värdefull tid och slipper onödig stress. Nedan ger vi dig våra fem bästa tips på vad du ska tänka på innan flytt.
När du anlitar en flyttfirma i Malmö för din företagsflytt kan du vara trygg i vetskapen om att alla nödvändiga försäkringar vanligtvis ingår. Dina tillhörigheter är i säkra händer under hela processen. Dessutom erbjuder de oftast en kostnadsfri offert och genomför en besiktning på plats för att säkerställa en smidig och problemfri flyttupplevelse.
Spara därmed tid och energi genom att anlita en pålitlig flyttfirma för din företagsflytt i Malmö. Sol.se är en flyttfirma som specialiserar sig på företagsflyttar. Dessa experter tar hand om hela flyttprocessen från början till slut, skräddarsydd efter dina specifika behov. Med deras hjälp kan du fokusera på att komma igång i ditt nya kontor utan att behöva oroa dig för själva flytten. Låt experterna ta hand om din företagsflytt i Malmö så att du kan koncentrera dig på din verksamhet.
Planerar du att expandera eller flytta verksamheten utomlands? Vid större och mer komplexa företagsflyttar kan det vara avgörande att arbeta med en logistikpartner som har global räckvidd. EDS Logistics specialiserar sig på internationella transporter och erbjuder anpassade lösningar för företag som behöver smidig och pålitlig frakt över hela världen.
En internationell företagsflytt ställer högre krav på både planering och genomförande. Det handlar inte bara om att transportera kontorsutrustning, utan även om att hantera tullklarering, anpassa sig till lokala regelverk och säkerställa att känsligt gods transporteras på ett säkert sätt. Genom att samarbeta med en erfaren global transportpartner kan du förenkla dessa processer och minimera risken för förseningar eller skador på utrustningen.
Fördelar med att välja en global logistikpartner för din företagsflytt:
Att sköta flytten på egen hand går givetvis också bra, även om det kräver en hel del arbete och tid. För att undvika tunga lyft och att saker går sönder rekommenderar vi dig att köpa flyttutrustning. Micrologistic.com säljer flytthjälpmedel av hög kvalitet. Här finner du flyttpirror, trallor, skåplyftar och mycket mer. Oavsett hur ditt behov ser ut, kan du garanterat hitta utrustning som passar din verksamhet. Behöver du professionell rådgivning, kan Micrologistic hjälpa dig och hitta en skräddarsydd lösning för att underlätta inför flytten.
Ett av de största projekten är oftast att packa inför flytt. Läs mer om vad du behöver göra när du flyttpackar nedan.
Se till att i första hand införskaffa flyttkartonger i god tid. I många fall kan flyttfirman hjälpa er att bistå med detta. Ett bra utgångsläge är ett införskaffa en flyttkartong per kvadratmeter. Tänk också på att välja flyttkartonger i lämplig storlek så att du inte fyller överfyller kartongerna. Risken är annars att något går sönder.
När flyttkartongerna är packade behöver de även märkas upp – så att du sedan enkelt kan se vad som finns i varje låda. Har du föremål som är extra känsliga kan det vara bra att märka upp dessa extra tydligt. Har medarbetarna egna skrivbord kan det vara bra att låta varje person ansvara för sina egna tillhörigheter – genom att märka upp dessa med sina egna namn.
Ömtåliga föremål, så som glas, skålar och tallrikar bör skyddas med exempelvis silkespapper eller hushållspapper. Ett tips är att packa ömtåliga föremål tätt ihop, så att de inte åker runt i lådan och riskerar att skadas.
Inför flytten behöver du även göra en adressändring och flyttanmälan för företag. Detta för att din postadress ska uppdateras och skickas till den nya adressen. Tjänsten är helt kostnadsfri och du ansöker smidigt via både Skatteverket.se och Bolagsverket.se.
Glöm inte bort att säga upp eller förnya avtal och försäkringar. Det kan handla om telefonabonnemang, bredband och nätverk eller larm- och låssystem. Se även till att flytta över befintliga avtal till den nya kontorsadressen.
Priset för att anlita en flyttfirma ligger på cirka 400-600 kronor i timmen. Priset kan variera beroende på var i landet du bor, och eventuell milkostnad för flytten. Vi rekommenderar att du tar in och jämför offerter på olika flyttfirmor.
I en flyttstädning ingår vanligtvis en grundlig städning av bostaden/kontoret när alla utrymmen är tomma. Exempel på städmoment som brukar ingå är:
Nej, att anlita en flyttfirma är generellt sett inte avdragsgillt. Om du däremot anlitar en flyttfirma omfattas städningen av RUT-avdraget. Det betyder att du endast betalar 50% av arbetskostnaden. Du kan läsa mer om detta på Skatteverket.se.
Vad behöver du då förbereda inför en flytt? Nedan har vi listat ett antal punkter som du behöver ordna med innan flytten sker: