Företagsflytt – 5 tips att tänka på

Är det dags att byta kontor? Att flytta till ett nytt kontor är ett spännande projekt, men det finns många saker att tänka på vid en företagsflytt. Det krävs mycket planering och en rad punkter som behöver bockas av i förväg. Ta del av fem tips som gör det enklare för dig att planera hela processen – så att flytten inte blir ett lika hektiskt moment. Läs även mer om vanliga frågor och svar kring flytt.

Flytta kontor – 5 tips

När du ska flytta kontor är det bra att vara väl förberedd och att börja planera i god tid. Då sparar du både värdefull tid och slipper onödig stress. Nedan ger vi dig våra fem bästa tips på vad du ska tänka på innan flytt.

1. Anlita företagsflytt

Att anlita en flyttfirma gör att du sparar mer tid och istället kan fokusera på att flytta in i ert nya kontor. Du kan enkelt boka din företagsflytt i Göteborg hos Lindomeflytt.com. De hjälper dig med hela flytten, från start till slut. De anpassar företagsflytten enligt dina önskemål och ser till att du får en smidig och enkel flytt. Självklart ingår alla försäkringar som behövs, vilket innebär att dina saker alltid är i trygga händer. I tjänsten ingår alltid en kostnadsfri offert och en besiktning på plats.

2. Köp flytthjälpmedel

Att sköta flytten på egen hand går givetvis också bra, även om det kräver en hel del arbete och tid. För att undvika tunga lyft och att saker går sönder rekommenderar vi dig att köpa flyttutrustning. Micrologistic.com säljer flytthjälpmedel av hög kvalitet. Här finner du flyttpirror, trallor, skåplyftar och mycket mer. Oavsett hur ditt behov ser ut, kan du garanterat hitta utrustning som passar din verksamhet. Behöver du professionell rådgivning, kan Micrologistic hjälpa dig och hitta en skräddarsydd lösning för att underlätta inför flytten.

3. Packa inför flytt

Ett av de största projekten är oftast att packa inför flytt. Läs mer om vad du behöver göra när du flyttpackar nedan.

Införskaffa flyttkartonger

Se till att i första hand att införskaffa flyttkartonger i god tid. I många fall kan flyttfirman hjälpa er att bistå med detta. Ett bra utgångsläge är ett införskaffa en flyttkartong per kvadratmeter. Tänk också på att välja flyttkartonger i lämplig storlek så att du inte fyller överfyller kartongerna. Risken är annars att något går sönder.

Märk upp flyttkartonger

När flyttkartongerna är packade behöver de även märkas upp – så att du sedan enkelt kan se vad som finns i varje låda. Har du föremål som är extra känsliga kan det vara bra att märka upp dessa extra tydligt. Har medarbetarna egna skrivbord kan det vara bra att låta varje person ansvara för sina egna tillhörigheter – genom att märka upp dessa med sina egna namn.

Ömtåliga föremål

Ömtåliga föremål, så som glas, skålar och tallrikar bör skyddas med exempelvis silkespapper eller hushållspapper. Ett tips är att packa ömtåliga föremål tätt ihop, så att de inte åker runt i lådan och riskerar att skadas.

4. Adressändring och flyttanmälan för företag

Inför flytten behöver du även göra en adressändring och flyttanmälan för företag. Detta för att din postadress ska uppdateras och skickas till den nya adressen. Tjänsten är helt kostnadsfri och du ansöker smidigt via både Skatteverket.se och Bolagsverket.se.

5. Försäkringar och avtal

Glöm inte bort att säga upp eller förnya avtal och försäkringar. Det kan handla om telefonabonnemang, bredband och nätverk eller larm- och låssystem. Se även till att flytta över befintliga avtal till den nya kontorsadressen.

Vanliga frågor och svar

Priset för att anlita en flyttfirma ligger på cirka 400-600 kronor i timmen. Priset kan variera beroende på var i landet du bor, och eventuell milkostnad för flytten. Vi rekommenderar att du tar in och jämför offerter på olika flyttfirmor.

I en flyttstädning ingår vanligtvis en grundlig städning av bostaden/kontoret när alla utrymmen är tomma. Exempel på städmoment som brukar ingå är:

  • Städning av golvytor (dammsugning och torkning)
  • Rengöring av fönsterbrädor, lister och dörrar
  • In- och utvändig tvätt av fönster
  • Rengöring av element
  • Rengöring av vitvaror

Nej, att anlita en flyttfirma är generellt sett inte avdragsgillt. Om du däremot anlitar en flyttfirma omfattas städningen av RUT-avdraget. Det betyder att du endast betalar 50% av arbetskostnaden. Du kan läsa mer om detta på Skatteverket.se.

Vad behöver du då förbereda inför en flytt? Nedan har vi listat ett antal punkter som du behöver ordna med innan flytten sker:

  • Boka flytthjälp genom att anlita en flyttfirma.
  • Planera packning. Se till att ni har flyttkartonger och börjar packa i god tid.
  • Göra en adressändring och flyttanmälan till Skatteverket och Bolagsverket.
  • Se över avtal och försäkringar. Vill ni förnya, avsluta eller flytta nuvarande abonnemang?
  • Planera inför flyttdagen.